Iberdrola, et af Spaniens største energiselskaber, har indgået aftaler med nederlandske partnere om at eksportere grøn ammoniak til Nederlandene og omdanne den til brint, som skal forsyne europæiske kunder. Det er et skridt i retning af at skabe en grøn brintkorridor mellem Nord- og Sydeuropa. Det skriver Gasunie i en pressemeddelelse.

Grøn ammoniak er et brændstof, der fremstilles ved hjælp af vedvarende energi og vand. Det kan transporteres og lagres lettere end brint og kan omdannes tilbage til brint ved behov. Brint er et klimavenligt alternativ til fossile brændstoffer, som kan anvendes i industrien, transporten og elproduktionen.

Iberdrola har underskrevet hensigtserklæringer med Gasunies datterselskab Hynetwork Services og ACE Terminal, som er et joint venture mellem Gasunie, HES International og Vopak. Aftalerne indebærer, at Iberdrola vil sende grøn ammoniak til den planlagte ACE-importterminal i Rotterdam Havn, hvor den vil blive opbevaret og omdannet til brint. Brinten vil derefter blive distribueret via Hynetwork Services’ nationale brintnetværk, som forbinder store industriregioner i Nederlandene og omkringliggende lande.

Aftalerne blev underskrevet i Spanien i nærvær af de nederlandske og spanske konger og ministre for energi og klima. De viser, at der er et stort potentiale for internationalt samarbejde om at udvikle den grønne brintsektor i Europa. Iberdrola er den anden spanske energileder, som slår sig sammen med de nederlandske partnere om at realisere brintkorridoren. Tidligere har det spanske olieselskab Cepsa også indgået en lignende aftale.

Den nederlandske minister for energi og klima Rob Jetten udtalte: ‘For at opnå et klimaneutralt energisystem og en bæredygtig industri har Nederlandene og Europa store brintambitioner. Internationalt samarbejde er afgørende for at udvikle brintmarkedet og den infrastruktur, det kræver. Inden for EU har Spanien enorme muligheder og er derfor en af vores vigtigste brintpartnere. Det er i sidste ende virksomhederne, der virkelig skal gøre det. Det er vigtigt, at det allerede sker, og at nederlandske og spanske virksomheder indgår aftaler med hinanden om levering af grøn brint.’