Mens du var på ferie, har den danske og europæiske brintindustri ikke siddet stille. Vi håber, at du har haft en dejlig og afslappende tid, og at du er klar til et spændende efterår med masser af brintnyheder. Mens du var væk, har der nemlig været en masse aktivitet i den danske og europæiske brintsektor, som vi gerne vil opdatere dig på. Her er et overblik over nogle af de vigtigste nyheder fra de sidste par måneder.

I Danmark har der været flere spændende nyheder om brintprojekter og partnerskaber.

Nel har fået to store ordrer på elektrolyseudstyr, der skal levere grøn brint til industrien. Den første ordre er på 20 MW og kommer fra Hyd-Occ, et joint venture mellem Nel og Occidental Petroleum Corporation, der vil bruge brinten til at reducere CO2-udledningen fra olieproduktion i USA. Den anden ordre er på 40 MW og kommer fra Bondalti, en portugisisk kemisk virksomhed, der vil bruge brinten til at fremstille ammoniak. Læs mere hos Nel.

European Energy har indgået et partnerskab med Mitsui & Co, Ltd., som vil erhverve 49 procent af det 304 MW store solcelleanlæg i Kassø og det tilknyttede e-metanolanlæg. Anlægget skal producere grøn e-metanol ved hjælp af solenergi, CO2 fra biomasse og vand. E-metanolen kan bruges som brændstof eller råmateriale i den kemiske industri. Mitsui er et japansk handels- og investeringsselskab, der har stor erfaring inden for vedvarende energi og metanolproduktion. Læs mere hos EnergyWatch.

Ørsted og ESVAGT vil lancere et nyt metanolskib i 2026, som skal servicere offshore-vindmøller i Storbritannien. Skibet kan sejle på e-metanol lavet af grøn brint og biokulstof, hvilket vil spare 4.500 ton CO2 om året. Det er det andet metanolskib, som Ørsted og ESVAGT har bestilt, og det viser deres ambition om at gøre offshore-vindforsyningen kulstoffri. Læs mere hos Ørsted.

Vender vi blikket mod udlandet har det heller ikke skortet på spændende nyheder.

I Tyskland har det været en spændende sommer for brint. Her har regeringen vedtaget en opdatering af sin nationale brintstrategi, hvor den blandt andet øger sit mål for elektrolysekapacitet fra 5 til 10 GW inden 2030. Den kan læses på det tyske Økonomi- og Klimaministeriums hjemmeside. Det betyder, at Tyskland vil producere mere grøn brint ved hjælp af vedvarende energi. Regeringen har også afsat flere midler til at støtte forskning, innovation og internationalt samarbejde om brint.

Belgien har vedtaget en ny brintlov, der regulerer transport af hydrogen gennem rørledninger i landet. Det skriver det belgiske medie VRT. Loven introducerer en række nøglefunktioner, herunder udnævnelsen af en enkelt brintnetværksoperatør (HNO) for hele landet, der er ansvarlig for at drive og udvikle hydrogen-transportinfrastrukturen, give ikke-diskriminerende og åben adgang til netværket og sikre kvaliteten og sikkerheden af brint. Loven forventes at fremme udviklingen af ​​brint som en ren energikilde, støtte et sikkert og bæredygtigt energisystem og give en konkurrencedygtig markedsplads for ren hydrogen.

På EU-niveau er der også sket noget nyt. Kommissionen har udgivet en (ikke-bindende) vejledning om, hvordan man skal fortolke de to retsakter om RFNBO’er. Den giver svar på mange gode spørgsmål, f.eks. bliver det bekræftet, at man godt må bruge CO2 fra affaldsforbrænding i lande, hvor affaldsforbrænding er en del af ETS (som det f.eks. er tilfældet i Danmark). Læs hele vejledningen her.

Green Skills for Hydrogen har udgivet en rapport om behovet for arbejdskraft i PtX-værdikæden og undersøgt kompetencebehovene i brintsektoren i Europa og givet råd til at forbedre uddannelserne på området. Projektet har fundet de jobprofiler, færdigheder og viden, der er mest efterspurgte, samt de nuværende uddannelsestilbud.

Projektet foreslår seks tiltag for at udvikle en kvalificeret arbejdsstyrke til brintsektoren. Disse handler om at lave modulære træninger, fastsætte træningsstandarder, lette efteruddannelse, oprette et online brintnetværk, fremme uddannelsesmobilitet og øge sektorens image. Hele rapporten kan læses her.