Ride & drive med Pihl og Prehn
Pihl og Prehn på brintbilstur
Da de to medlemmer af Folketinget, transportordførerne Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre og Rasmus Prehn fra Socialdemokratiet planlagde deres trafikale sommertogt, tog de i mod udfordringen fra Brintbranchen om at teste, om Danmark har et landsdækkende netværk af brinttankstationer.
Nu er togtet gennemført, og de to politikere har kørt fra Skagen til Gedser på 5 dage og har tilbagelagt mere end 1350 km i brintbiler fra Hyundai og Toyota og bilerne har undervejs kun udledt vand.
Dermed blev det bevist, at det er muligt at køre fra Skagen til Gedser i brintbil, og endda med samme hurtige tankning, som vi kender det fra diesel- og benzinbiler. Det tager kun 3-5 minutter at tanke en brintbil op, så den igen kan køre op mod 500 km.
Rasmus Prehn udtaler: ”Det har været en fornøjelse at suse igennem landet med super god samvittighed over at køre i en komplet forureningsfri bil. Grøn bilisme er fremtiden. Her er brintbilen helt oplagt. Og jeg må bare sige, at køreegenskaberne i de to brintbiler, vi har testet på turen, er fuld sammenlignelig med andre moderne biler. Jeg håber inderligt, vi kan sætte turbo på transformationen fra konventionelle benzin- og dieselkøretøjer og til nye klima- og miljøvenlige teknologier”
Kristian Pihl Lorentzen følger op: ”Vi skal i de kommende tre årtier gennemføre en omfattende omlægning fra diesel og benzin til grønne drivmidler i transporten. Der findes en bred vifte af interessante teknologier, der kommer os til hjælp i denne proces. Efter fem dage i komplet forureningsfri og velkørende brintbiler er jeg ikke i tvivl om, at brint produceret på overskydende vindmøllestrøm om natten er en af de oplagte løsninger. Specielt eftersom der nu findes et landsdækkende netværk af tanke i Danmark”.
For at fortsætte den grønne omstilling er der brug for, at politikkerne bakker op om nye teknologier i blandt andet det kommende energiforlig. Her udtaler Brintbranchens direktør Tejs Laustsen Jensen: ”Danmark er et foregangsland når det kommer til brint til transport og bygger bl.a. brinttankstationer til eksport til hele verden. Som Prehn og Pihl har bevist, så har vi et stærkt netværk allerede i dag, men vi skal naturligvis have endnu flere tankstationer over de kommende år, og mange flere danskere til at køre i brintbiler til dagligt”
At man i dag kan køre fra Skagen til Gedser i brintbilen skyldes bl.a. støtte fra EU. Mange af de danske brintbiler og flere af tankstationerne er etableret som en del af EU-projektet ”Hyfive” under ”The Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU)”. FCH-JU er et samarbejde mellem EU, forskningsinstitutioner og brint og brændselscelleindustrien.
FCH-JUs administrerende direktør Bart Biebuyck udtaler:” HyFIVE projektet I Danmark beviser at der kan leveres grønne transportløsninger til de europæiske borgere, når vi kombinerer national opbakning, økonomisk støtte fra EU samt vilje blandt bilproducenterne til at levere brintbiler. Turen tværs gennem Danmark med de to folketingspolitikere beviser, at brintbiler er fleksible og stabile, mens de kun udleder vand. Det er også en vigtig blåstempling fra offentlige autoriteter af brintbiler som en ren og innovativ teknologi.”
The HyFive project has received funding from FCH-JU (Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking) under grant agreement No 621219. This Joint Undertaking receives support from the European Union’s FP7 programme, Hydrogen Europe and N.ERGHY.