Sommerferie på brint

10. august 2020

Brintbranchens direktør besesøgte med sin familie fire lande i sommerferien, og tilbagelagde over 3000 km. på brint.

Sommerferie på brint

Sommeren 2020 er blevet en noget anden, end mange havde forestillet sig og håbet på. Ferieplaner er blevet ændret eller helt aflyst, og mange har fundet alternativer for deres sommerferie. Det gælder også Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, som tog på bilferie med familien. Det er der mange, der har gjort, men få på samme måde som brintdirektøren. Han og familien tilbagelagde mere end 3000 km. på brint. I familiens Mirai besøgte de fire lande, og tankede brint i tre. Turen gik fra Danmark til Tyskland, Østrig og Italien og hver eneste kilometer blev tilbagelagt uden emissioner. For det eneste, der kommer ud af udstødningsrøret på en brintbil, er en smule vanddamp. 

I debatten om grønne biler skelnes der ofte mellem elbiler og brintbiler. Men det er ikke en helt korrekt opstilling, for begge typer er elbiler – forskellen ligger i, om strømmen kommer fra et batteri, eller en reaktion i en brændselscelle. Man tanker brint på samme måde og på samme tid som en traditionel fossil bil, og én af fordelene ved en brintbil er således, at man kan bevare den fleksible mobilitet, som man er vant til fra benzin- og dieselbiler. Man slipper på den måde for at skulle vente på at lade et batteri op, hvilket er en fordel, hvis man har et stort kørselsbehov, og generelt kører mange kilometer.

På en bilferie er det også en fordel at kunne holde sig på farten, og netop tankningen nævner Tejs Laustsen Jensen også som positivt: ”Det er virkeligt rart bare at kunne tanke og køre videre med det samme. Man har mere frihed på turen, når man ikke skal planlægge lange stop for at lade batteriet op. Det er en rigtig stor fordel, når man som vi havde en tre-årig på bagsædet. Det kan give udfordringer nok i sig selv, men turen er lang nok i forvejen, så vi var glade for, at vi kunne komme hurtigst muligt frem,” forklarer han, og uddyber: ”Det er netop på de lange ture, om det er rundt i Nordeuropa i ferien eller på de danske motorveje i hverdagen, at brintbilen kommer til sin ret. Det er det altså en ualmindelig stor fordel at kunne tanke og køre videre på bare et par minutter. Forskellige forbrugere har forskellige behov, og derfor er det fremragende, at vi nu har flere grønne teknologier, der kan imødekomme de behov.”

Og netværket af brinttankstationer i Europa breder sig, i disse år. Der er fortsat ikke lige så mange, som der er fossile tankstationer, men for familien Jensen var det ikke den store udfordring: ”Det er klart, at man skal tænke lidt mere over ruten, man kører, fordi man ikke kan satse på at finde en station rundt om hjørnet. Men netværket har virkelig fået vokseværk. Særligt i Tyskland bliver der bygget rigtigt mange stationer som konsekvens af et fælles program mellem den tyske stat og en række private virksomheder. Det fungerer virkelig godt, og det er netop sådan en helstøbt national strategi, der skal til. Og så hjælper EU heldigvis også til, og vi tankede bl.a. på en station, der var støttet af EU-projektet H2ME-2, som også Danmark er partner i. Alt i alt havde vi ingen problemer med infrastrukturen. Der findes en app, der kortlægger alle europæiske stationer og deres operationelle status, så det er let at planlægge turen. Men der skal uden tvivl en yderligere udbygning af infrastrukturen til – særligt uden for Tyskland – hvis vi skal have flere til vælge brint frem for de fossile alternativer i benzin og diesel.”

Forøgelsen af familien Jensen i form af en Toyota Mirai er ret ny, men da familien fik behov for en bil, var der ingen tvivl om, hvilken slags det skulle være: ”Selvfølgelig skulle det være en brintbil!”, siger Tejs Laustsen Jensen, og forklarer, hvorfor dette var den bedste løsning for dem: ”Man kan jo sige, at det giver sig selv med mit job, men bilen er privat, og skal også bruges af min kone, der pendler væsentligt længere end mig, så det var først og fremmest et spørgsmål om, at vi skulle have en bil, der kunne opfylde det behov og samtidig de mange ture fra København til Jylland, som jeg kører som en del af mit arbejde. Dernæst skulle den gerne være klimavenlig og så skader det jo heller ikke, at man får en ualmindelig dejlig køreoplevelse på brint. Bilen er stort set lydløs, og virkelig rar at håndtere, så samlet set er vi rigtigt glade for vores Mirai, som absolut ikke har skuffet os. Udover at de manglende emissioner under kørslen er et kæmpe plus, så er det altså også bare en utroligt lækker bil – flot og skøn at køre i”.

Og netop den gode køreoplevelse mener Jensen er afgørende for brintbilens fremtid: ”Det er afsindigt vigtigt, at de her biler giver en lige så god oplevelse for forbrugerne som fossile biler – hvis ikke bedre. Den grønne omstilling af personbilerne kan ikke ske på goodwill og klimaansvar alene – de er nødt til at fungere lige så godt som traditionelle biler, ikke mindst når det handler om mobiliteten og muligheden for f.eks. at køre langt på kort tid.  Forbrugerne mister ikke noget ved at skifte fra fossil til grøn energi. Grundlæggende skal man som forbruger kunne træffe det grønne valg og stadig få den bedste bil til ens behov.”

Tejs Laustsen Jensen er generelt meget begejstret for muligheden for at kunne tage på bilferie med god samvittighed: ”Det gør meget for hele oplevelsen at vide, at vi har kunnet køre over 3000 km. uden at udlede hverken CO2 eller andre skadelige partikler. Det har vi talt en del om undervejs ned af Autobahn. Vi har kørt i de smukkeste omgivelser uden problemer overhovedet, og vi har gjort det uden at lægge hverken natur eller klima til last. Og særligt Østrig mødte vi en del cykel- og vandreturister, og det er altså en rigtig har fornemmelse at vide, at man ikke bidrager negativt til luftkvaliteten, selvom vi var i bil – det giver bestemt også et plus på samvittighedskontoen.”