Den globale søfart og især shipping-industri er blandt de største klimabelastninger i transporten. Men det vil branchen lave om på, og det er ikke mindst danske Mærsk, der leder an. I 2018 fremlagde Mærsk en yderst ambitiøs plan om at nå klimaneutralitet i 2050, hvilket dengang blev betragtet som et “moonshot”, ifølge topchef hos A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou. Det har dog i høj grad ændret sig siden da, og allerede i 2023 vil rederiet søsætte, hvad de kalder verdens første CO2-neutrale containerskib. En plan der i høj grad overrasker positivt i forhold til selskabets oprindelige tidsplan, da lanceringen i 2023 vil ske ikke mindre end syv år tidligere end forventet.

Skibet, der vil sejle i regional skibsfart, skal kunne sejle på grøn metanol, og får en kapacitet på ca. 2000 TEU. Udover de åbenlyse reduktionsfordele ved det nye fartøj, er skibet også en oplagt mulighed for at bruge grøn metanol i praksis. A.P. Møller-Mærsk er i gang med en grundig proces for at udvikle og anvende bl.a. metanol og ammoniak i driften.

Og det er ikke uden grund, at Mærsk tager teten på de grønne skibsbrændstoffer. Som én af de absolut vigtigste globale shipping og logistikselskaber, er det afgørende, at de leder udviklingen på feltet, da deres kunder både selv omstiller sig, og i høj grad efterspørger grønne løsninger som en del af deres værdikæde, siger Søren Skou, og understreger klimaneutralitet i 2050 fortsat er en udfordring, men ikke uopnåelig:

“A.P. Moller – Maersk’s ambition is to lead the way in decarbonising global logistics. Our customers expect us to help them decarbonise their global supply chains, and we are embracing the challenge, working on solving the practical, technical and safety challenges inherent in the carbon neutral fuels we need in the future. Our ambition to have a carbon neutral fleet by 2050 was a moonshot when we announced in 2018. Today we see it as a challenging, yet achievable target to reach.”

Læs mere her.