Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, interviewet til stor koreansk avis

2. august 2018

Brintbranchens direktør Tejs Laustsen Jensen er blevet interviewet om det danske energisystem af en af Sydkoreas største ugeaviser, Ilyo Shinmun.

Der har længe været stor opmærksomhed på Danmark fra koreansk side, ikke mindst grundet den danske særstilling på brintområdet. Bilfabrikanten Hyundai inviterede Tejs Laustsen Jensen til Pyeongchang i forbindelse med vinter OL, hvor han, som den eneste repræsentant fra Danmark, fik mulighed for at prøvekøre deres seneste brintbil, Hyundai NEXO. Denne bil er opkaldt efter byen Nexø på Bornholm, så den koreanske begejstring for Danmark er flerfoldig.

Journalisten fra Iilyo Shunmun, Woong-gi Min, var meget interesseret i at høre om de danske perspektiver i forhold til brugen af brint som bindeled mellem energisektorer. Med målsætninger om at nå et bæredygtigt energisystem forankret i vedvarende energikilder, er konvertering og lagring af energierne af afgørende betydning for at sikre et stabilt forsyningssystem.

I Danmark er vi førende på vindmølleområdet, og denne energikilde kommer i høj grad til at bære fremtidens energisystem. Der findes dog i sagens natur grundlæggende udfordringer ved at basere energiforsyningen på kilder, der producerer energi ’som vinden blæser’ – nogle dage har vi for lidt strøm, andre har vi for meget. Og det er netop her, brinten kan spille en afgørende rolle. Bruges overskydende strøm fra vindmøller til produktion af brint, kan energien gemmes og bruges i anden sammenhæng. Brinten kan også anvendes i videre konverteringsprocesser, således at den oprindelige vindmølleenergi ender som eksempelvis gas eller flydende brændstoffer til brug i transportsektoren.

Det handler således om at tænke hele energisektoren sammen, og ikke mindst betragte energikilder som potentielle proceskomponenter frem for alene slutprodukter. På den måde sikres både stabilitet og fleksibilitet i energisystemet, og ikke mindst transportsektoren vil kunne få et grønt boost. Hvis vi vil i mål med den grønne omstilling, og begrænse transportsektorens CO2-udslip dramatisk, er udviklingen af brint- og brændselscelleteknologi absolut nødvendig.

Den koreanske artikel findes her.