1000 nye brintbusser: Stærkt konsortium accelererer indsatsen

3. juni 2019

I en pressemeddelelse offentliggør nogle af de ledende aktører på brintområdet, at de slår sig sammen i et nyt stærkt konsortium, H2Bus Constortium. Det er folkene bag Nel Hydrogen, Ballard Power Systems, Everfuel, Wrightbus, Hexagon Composites og Ryse Hydrogen, der har indgået samarbejde for at sikre integrationen af brint- og brændselscelleteknologier i omstillingen af transportsektoren.

Den grønne omstilling er i fuld gang. Med nationale og internationale målsætninger arbejdes der hårdt for at nå det bæredygtige energisystem og den fossile uafhængighed. Ét aspekt af den grønne omstilling er dog særligt vanskelig at nå i mål med, nemlig transportsektoren. Mobilitet og bevægelighed er afgørende for at få et samfund til at hænge sammen, men der er ingen tvivl om, at hvis målsætningerne skal nås og de grønne ambitioner indfris, så er det altafgørende, at transportsektoren bliver uafhængig af fossile brændstoffer.

Med det nye H2Bus konsortium rykkes der nu nærmere mod målet. Med planerne om 1000 nye brintbusser og dertilhørende infrastruktur, er ambitionerne tårnhøje. Første etape af udrulningen af de nye busser er økonomisk støttet af EU-initiativet Connecting Europe Facility (CEF), og kommer til at foregå i Danmark, Storbritannien og Letland. I første omgang fører projektet 200 nye brintbusser ud på gaderne i bl.a. Danmark.

Med de store ambitioner om udrulningen følger også den store skala i produktionen, hvilket er altafgørende for den økonomiske rentabilitet, der skal sikre indsatsen levedygtighed. Det er busfabrikanten Wrightbus, der sætter tre forskellige bustyper på gaden: En almindelig, en dobbeltdækker og en ledbus. Ballard Power Systems leverer brændselsceller til busserne, og Nel Hydrogen skal levere elektrolyseanlæg og brinttankstationer. Brinten skal produceres via elektrolyse på vedvarende energi, hvilket sikrer en helt igennem bæredygtig, nulemissionstransport.

De 200 brintbusser i Danmark, Storbritannien og Letland forventes at være i drift inden 2023. Både den store udbygning af brintinfrastrukturen foruden kommercialiseringen og konkurrencedygtigheden af de nye busser forventes for alvor at sætte gang i udrulningen af brint- og brændselscelleløsninger på de europæiske veje i de kommende år.

Du kan læse mere om H2Bus Consortium her, og du kan læse brochuren Accelerating Hydrogen Mobility her.