Socialforvaltningen kører på brint

22. november 2017

”Når man har prøvet at køre i den her bil, bliver man jo forelsket med det samme. Den er helt lydløs og efterlader kun en lille sø af vand på asfalten. Det er altså svært ikke at blive begejstret”, fortæller Lars Reuther, afdelingsleder i Borgercenter Børn & Unge på Nørrebro i København.

”Når man har prøvet at køre i den her bil, bliver man jo forelsket med det samme. Den er helt lydløs og efterlader kun en lille sø af vand på asfalten. Det er altså svært ikke at blive begejstret”

I marts 2017 skiftede Borgercenter Børn & Unge på Nørrebro en af deres to konventionelle biler ud med en Hyundai iX35 brintbil og er således med til at opfylde Københavns Kommunes mål om grønnere biltrafik.

En helt almindelig bil – med automatgear

Det var Lars Reuther der hentede bilen hos Hyundais forhandler på Amager og han har da siden også haft et særligt forhold til den:

”Jeg elsker at sætte mig ind i nye ting og jeg er jo nok den der på sin vis er blevet ansvarlig for bilen. Jeg siger for sjov at det er min bil, selvom det ikke er mig der kører mest i den”, siger Lars Reuthers, som har påtaget sig opgaven at introducere bilen for medarbejderne.

I første omgang var der lidt nervøsitet ved den nye bil, men overraskende nok ikke pga. brint- og brændselscellesystemet. Lars Reuther har lavet en lille instruktion og introduktion til bilen, så alle medarbejdere kan bruge den og her er det faktisk bilens automatgear, der har voldt flest bekymringer:

”Det har faktisk været automatgearet, der har været den største udfordring og overvindelse for brugerne. De fleste kører jo med almindeligt, manuelt gear derhjemme, så det krævede lige lidt tilvænning, men nu er langt de fleste glade for det og foretrækker faktisk den”, siger Lars.

”Man skal også vænne sig til at køre lidt anderledes end man plejer. Man kører normalt sin bil på lyden, og det kan jo ikke på samme måde med den her bil, der er så lydløs”, fortæller Lars Reuthers, som skønner at bilen bliver brugt på daglig basis af cirka 40-50 forskellige medarbejdere, der booker den gennem det interne bookingsystem.

”På den måde er det jo en helt almindelig bil, og faktisk tænker de fleste ikke over at det er en særlig bil, hvilket jo må siges at være lidt en succes i sig selv”, siger Lars Reuther.

Lange ture på hjemmebesøg

Det er særligt de lange ture, hvor brintbilen bliver brugt. Og de lange ture har de mange af i Borgercenter Børn & Unge, som er sat i verden til at hjælpe familier med særlige behov. Borgercenteret har en række enheder, der arbejder med forebygning, anbringelse og familiepleje, og når det kommer til anbringelse og familiepleje, så er det ikke lige rundt om hjørnet man flytter, men gerne langt fra den københavnske stenbro.

”Når vi går ind med foranstaltninger som fjernelse af børn og familiepleje, så kan det jo være hos familier fra alt fra Sydsjælland til Nordjylland. Og her er der et lovkrav i serviceloven om, at vi skal på en række opfølgningsbesøg. Her skal vi tit ud at køre langt, og det er netop derfor vi har investeret i brintbilen”, fortæller Lars Reuther.

Det er da også netop på de lange ture, at brintbilen har en særlig styrke. En Hyundai iX35 FCEV kan køre omkring 500 km. pr. opfyldning og egner sig således særligt godt til lange ture. Den nye generation af Hyundais brintbiler, der forventes at komme på gaderne i 2018 kan køre helt op mod 800 km. pr. tankning og åbner således op for endnu flere muligheder.

Behov for udbygning af infrastruktur

Det er nemt at tanke og det tager samme tid, som ved en almindelig benzinbil. Det er en af de helt store fordele ved brintbilen. Antallet af brint-tankstationer giver dog anledning til en lille panderynke hos den ellers overvejende begejstrede Lars Reuthers.

”Det lave antal af tankningsmuligheder gør, at man skal tænke meget hvor, hvordan, hvor langt. Det kan godt give en lille panderynke og det er helt klart akilleshælen i det her system”, siger Lars Reuther, der fortæller at planlægning af turen og ruten fylder mere end ved en konventionel bil.

Medarbejderne skal planlægge sine ture på en anden måde end de er vant til og er meget afhængige af driftssikkerheden på de 10 tankstationer, der er rundt om i Danmark.

”Man skal planlægge sin rute i langt højere grad og ændre sine vaner – og det skal vi lokalt også lægge noget arbejde i og vænne os til f.eks. at huske at sende sms-opkald til stationerne for at tjekke driften”, fortæller Lars Reuther.

”Heldigvis går tankningen nemt og hurtig –  og så er der jo heller ikke kø ved standeren”, siger han med et smil med tanke på at der indtil videre kun kører 77 brintbiler på de danske veje.

Fremtidens transport er grøn

Københavns Kommune ejer pt. 19 brintbiler. Den Hyundai iX35, som Borgercenter Børn & Unge på Nørrebro kører i, er den første som kommunen har anskaffet gennem det EU-støttede H2ME2-projekt, som har til formål at udvide antallet af brintbiler i Europa.

Københavns Kommune er selv direkte projektpartner i H2ME2-projektet og vil over de næste år afsøge behovet for brintbiler og investere i en række af køretøjer, hvor det giver mening i den daglige drift for at nå Københavns Kommunes klimamål om en grønnere transportsektor.

I mange tilfælde vil elbiler være at foretrække, da kørselsbehovet i kommunen ofte er små og korte ture. Men når behovet er til lange ture eller tungere transport kan brint være den rigtige løsning.

Lars Reuther håber da også, at de kan blive ved med at køre på brint i:

”Nye biler er altid dejlige, men den her er noget helt særligt. Jeg er glad for at kunne være med som pioner på dette område og som en del af Københavns Kommune har vi jo også et ansvar for at gå forrest i det her”.

Udrulningen af brintbiler i Københavns Kommune er støttet af HyFive og H2M2 projekterne, der har modtaget støtte fra Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCHJU) igennem støtteansøgning nr. 621219 og 700350. Dette partnerskab modtager støtte fra EU’s Horizon 2020 forsknings- og innovationsprogram i samarbejde med Hydrogen Europe og N.ERGHY.