Transport

I 2030 skal halvdelen af vores energi komme fra vedvarende energikilder, og i 2050 vil Danmark være uafhængig af fossile brændstoffer. Det er ambitiøse mål, som Brintbranchen bidrager til at opfylde ved at fremme brint- og brændselscelleløsninger i transportsektoren.

Transportsektoren er én af de største syndere, når det gælder CO2-udledning og brug af fossile brændsler. Det kan vi gøre noget ved: ved at lade biler, busser og lastbiler køre på brint, gør vi øjeblikkeligt transportsektoren grønnere. Brintdrevne køretøjer er CO2 og partikelfrie, støjer ikke, og udleder kun vand.

Brintbiler
I Danmark er vi allerede godt på vej med at bruge brint i transportsektoren. Vi har for eksempel verdens første landsdækkende netværk af brinttankstationer til personbiler. Det betyder, at man kan køre Danmark rundt, uden at løbe tør for brændstof.

Det er ikke dyrere at tanke brint end at tanke benzin eller diesel, og optankningen tager kun 3-5 minutter. Der er altså ingen ventetid som når man skal oplade et batteri. Optankning sker på en brinttankstation, og en brintbil har en rækkevidde op til 600 kilometer i dag, men den forventes at stige kraftigt i fremtiden.

Brintbranchen har lavet en hjemmeside til dem, der er særligt interesseret i brintbiler. Den finder du her: www.brintbiler.dk

Tung transport
Der kommer flere og flere brintløsninger til den tunge transport. Teknologien er klar, og især de danske kommuner får øjnene op for mulighederne med brintdrevne busser i den offentlige transport. Ligesom med personbiler, er brintbusserne CO2- og partikelfri, støjer de ikke, og har de vand som eneste emission. Fra andre lande ved vi, at brintbusser er en kommerciel succes, hvor busserne genererer overskud på både det økonomiske og miljømæssige plan.

Også i lastbiltransporten arbejdes der hårdt på at introducere brint som brændstof, og flere spændende løsninger er på vej. Mange danske virksomheder bruger allerede brint i deres varevogne og gaffeltrucks.

Metanol
Brint og metanol arbejder godt sammen. Ved at kombinere brint og CO2 kan man producere metanol, der er et flydende brændstof. Metanol kan ligesom brint bruges i en brændselscelle og anvendes til at drive biler, lastbiler eller andre transportmidler. Metanol er let at transportere og kan bruges den eksisterende tankinfrastruktur, fordi det er flydende. Grøn metanol udleder kun den CO2, der blev opsamlet da det blev produceret. Metanol er særligt velegnet til brug i den tunge del af transportsektoren.